25. elokuuta 2013

Sipsi lomailee

Kultaisen viikonlopun päätteeksi suuntasimme 11.8. Ikaalisten kylpylään. Saimme huoneen mukavasti ekasta kerroksesta, josta pääsi takapihalta tosi kivasti koirien kanssa pissatuksille ja lenkeille. Tosin koirat olivat aika väsyneitä, kun Pepsikin oli löytänyt tokoryhmäläisten koirista leikkikaverin ja Sipsi oli koko pitkän päivän katsonut muiden tokoilua (ja murissut kaikille lähelle tulleille). Koirat saivatkin sitten nukkua sen aikaa, kun me löhöilimme porekylvyissä niin illalla kuin aamullakin.

Sitten suuntasimme kohti Turkua. Pysähdyimme välillä toki ihailemaan suomalaisia peltomaisemia ja koirat saivat juoksennella energioitaan pois. Turussa parkkeerasimme lähelle Turun linnaa ja kävimme kiertelemässä siellä linnan ympäristössä. Koirat saivat turkkinsa kerättyä täyteen jotain siemeniä, jotka joutui nyppimään yksitellen pois. Tässä vaiheessa Sipsin lyhyestä turkista oli kyllä iloa.

Siemeniä turkissa

Ehdimme vielä ennen laivan lähtöä kävellä Turussa joen rannalla. Kävimme myös ajelemassa Förilläkin tois puol jokkee. Koirat suhtautuivat ihan rauhallisesti kaupungilla kävelyyn ja myös lautalla matkustamiseen, vaikka ovatkin normaalisti maalaiskoiria.

Tuollako pitäis joki ylittää?

Sittten suuntasimme laivalle. Koirat olivat hytissä heti kuin kotonaan. Ongelmaksi muodostui pissapaikka. Kannella oleva hiekkalaatikko oli pieni ja haisi todella pahalta. Materiaali oli jotain kukkien ruukussa käytettävää soraa, eikä Sipsi suostunut ollenkaan menemään sinne. Noh, pissasivat sitten kannelle ja siinä kyllä haisi sen verran, että oli tainnut muutkin koirat pissata sinne.

Sipsi katselee maisemia laivan kannella

Seuraavana aamuna lähdettiin sitten ajelemaan Ruotsin rannikkoa etelään. Pysähdyttiin aina välillä ulkoiluttamaan koiria ja niillä olikin hauskaa, kun oli koko ajan leikkikaveri mukana.

Leikkihetki metsässä
Sylikoiria

Järvellä vilvoittelemassa

Illaksi pystytettiin teltta leirintäalueelle.Säät ei ihan koko aikaa suosineet, välillä tuli vettä, mutta onneksi välillä myös paistoi aurinko. Viereen tuli vanha pariskunta hienolla autolla.

Leirintäalueella naapuriauton ihmettelyä

Seuraavana aamuna jatkoimme ajomatkaa Öölannin saarelle. Siellä oli hienoja maisemia ja pysähdyimme kävelemään muun muassa ihan eteläkärjessä. Siellä tuuli niin, että tukka ei meinannut pysyä päässä.

Tuulee niin että korvat lentää.
Juomatauko ja Suvilla lennokas kampaus.
Vaihtelevasta säästä oli se hyvä puoli, että näimme useita hienoja sateenkaaria.

Yöksi pysähdyimme taas leirintäalueelle ja jatkoimme yhä kohti etelää seuraavana päivänä. Lähestyessämme Skånea alkoi maisemakin muuttua ja löysimme useita hienoja hiekkarantoja, joihin koiratkin saivat tulla. Tosin ne olisi pitänyt pitää kytkettynä, mutta kun lähistöllä ei muita ollut, annoimme niiden juosta vapaana.

Painiminen oli hauskinta!

Sipsi katsoo kun Pepsi juoksentelee isäntänsä kanssa kamalan pitkälle.

Sitten Sipsi kaivoi kuopan hiekkaan, jossa oli mukavaa oleskella.
Yöksi löysimme hienon leirintäalueen rannalta. Tosin tuuli oli varsinkin aamulla melkoinen.
Koiratkin olivat ihan väsyneitä päivän leikkien jälkeen.

Välillä kävimme toki myös eri kaupungeissa, varsinkin pikkukaupungeissa, jotka osoittautuivat erittäin kauniiksi. Osassa otimme koiratkin kävelylle ja ne saivat istua terasseilla kanssamme. Ehkä ei tullut niin paljon shoppailtua tai kierreltyä museoissa kuin ilman koiria, mutta toisaalta tulipahan kierreltyä puistoissa ja etsittyä hienoja luontokohteita.

Koirat poseeraavat kukkaistutuksen ja patsaan edessä jossain puistossa.

Viimeisenä iltana suunnattiinkin sitten kohti pohjoista ja Tukholmaa. Illalla pystytimme teltan taas leirintäalueelle ja aamulla oli kurja herätys, kun taas satoi. Koirat saivat leikkiä ulkona ja itse istuskelin sateensuojassa katselemassa niiden touhuja. Sitten loppumatkan satoikin lähes koko ajan, joten ei kauheasti harmittanut suunnata kohti laivaa ja Suomea. Laivamatka meni jälleen hyvin, päädyimme taas useiden japanilaisturisteiden kameraan, heitä kun tuntui ihmetyttävän koiramatkustajat.

Koiria ei paljon sade haittaa. Omistaja pysyy onneksi melko kuivana.
Vähän vaan märkä Sipsi, ei onneksi satanut rankasti.
Viimeisenä päivän ehdittiin vielä katsastaa yksi linna matkan varrella. Eivätkö koirat poseeraakin erityisen ylpeästi näin hienoissa puitteissa?